דיכאון לאחר לידה

לידה היא אחד מהשינויים הקיצוניים ביותר שקורים בחייהן של נשים – היא עשויה לשנות את שגרת היומיום של היולדת מן הקצה אל הקצה, תחושת האחריות שהיא חווה עשויה להשפיע על התפיסה העצמית שלה, והשינויים הפיזיים שמתרחשים בחודשי ההיריון ובלידה עצמה עלולים לגרור השלכות פיזיות ונפשיות. רוב הנשים יחוו בימים שלאחר הלידה תסמיני דכדוך מסוימים הכוללים עצבנות, חוסר אנרגיה, אובדן תיאבון ועוד. ברוב המקרים תסמינים אלו דועכים לאחר מספר ימים, אך במקרים מסוימים, הדכדוך אינו משתפר או נעלם, ואף מחמיר. תופעה שבה הדכדוך נמשך לזמן ארוך, בדרך כלל מעל למספר, נקראת "דיכאון אחרי לידה".

דיכאון לאחר לידה מופיע אצל כ-10% מהיולדות. הוא בדרך כלל מתחיל בחודשים האחרונים שלאחר הלידה, ועלול להימשך לזמן ארוך, ולהתאפיין בעצמה חזקה יותר. יש לציין שגם אבות עלולים לחוות תסמינים של דיכאון לאחר לידה.

מהם הגורמים לדיכאון אחרי לידה?

הסיבות לדיכאון אחרי לידה אינן לגמרי ברורות, אבל גורמים אפשריים לתופעה זו הם:

• השינויים ההורמונליים – לאורך חודשי ההיריון ובלידה מתרחשים שינויים קיצוניים בהורמונים הנשיים. שינויים אלו עשויים להשפיע על מצב הרוח של היולדת. ישנם הורמונים נוספים אשר הפרשתן משתנה לאחר הלידה, המופרשים מבלוטת התריס.
  • גורם אפשרי נוסף הוא שמדובר בתופעה אבולוציונית, הגורמת ליולדת לקבל עזרה נוספת מסביבתה וכך מקלה על תהליך הלידה.

תסמיני דיכאון אחרי לידה

התסמינים אשר חוות יולדות הסובלות מדיכאון לאחר לידתן משתנים באופיים, בעוצמתם ובמשכם. תסמינים נפוצים הינם:

• תסמיני דיכאון אצל נשים הבאים לידי ביטוי בפעולות היומיומיות – היולדת הטריה עלולה לחוות תסמינים הקשורים לפעילויות הבסיסיות ביותר, כמו אובדן עניין מפעולות שהיו מעניינות בעבר, קושי להירדם או שינה מוגזמת, חוסר תיאבון או אכילת יתר, בכי, חוסר עניין ביחסי מין.
  • תסמיני דיכאון אצל נשים הבאים לידי ביטוי בשינויים במצב הרוח – היולדת הטריה עלולה לחוות רגשות שליליים כמו עצבות, עייפות, חוסר מרץ, אי שקט, איטיות, הערכה עצמית נמוכה, רגשות אשם, מחשבות על מוות או פגישה עצמית, ייאוש, עצבנות, כעס.
  • תסמיני דיכאון אצל נשים הקשורים לתינוק – היולדת הטריה עלולה לחשוב באופן שלילי גם בנוגע לתינוק, לדוגמא לפתח חרדות לגביו אשר אינן מבוססות, או להרגיש תחושת ריחוק מהתינוק.

דרכי טיפול לדיכאון אחרי לידה

ישנם מספר דרכים לטפל בדיכאון לאחר לידה, חלקן הן דרכי טיפול לדיכאון כרוני.

• שינוי באורח החיים – הימנעות משינויים משמעותיים באורח החיים שעלולים להגיע יחד עם הלידה עשויה לשפר את תסמיני הדיכאון. לדוגמא, יש להקפיד על כמות שעות שינה דומה לזו של לפני הלידה, ולבקש עזרה מהסביבה בכל הנוגע לטיפול בתינוק כדי לאפשר שמירה על שגרה דומה ככל האפשר לזו של לפני הלידה. בנוסף, שמירה על תזונה והתעמלות עשויה לשפר את מצב הרוח.
  • פסיכותרפיה – טיפול בלווי גורם מקצועי מוסמך עשוי לשפר את ההתמודדות עם הדיכאון, לאפשר לעבד את השינוי הגדול שחל בחיי היולדת ולתת לה כלים להתמודדות עם התחושות.
  • טיפול תרופתי – לרוב, הטיפול התרופתי שניתן על ידי גורמי מקצוע הוא תרופות ממשפחת ה-SSRI, אשר ניתנות לסובלים מדיכאון. ישנן תרופות המיועדות גם רק למטופלות החוות דיכאון לאחר לידה.
  • קטמין כפתרון לדיכאון אחרי לידה – מתן עירוי קטמין מוכח כטיפול יעיל ובטוח לסובלים מדיכאון עמיד. לקטמין יש תכונות נוגדות-דיכאון, באמצעות חסימת קולטני גלוטמט במוח, אשר קשורים במצב הרוח, ובנוסף שינוי בקשרים סינפטיים במוח. בדרך זו הוא עשוי לשמש גם לטיפול בדיכאון לאחר לידה. בוצעו מספר מחקרים המצביעים על הפוטנציאל של שימוש בקטמין עבור מטופלות שחוות דיכאון לאחר לידה.

במרפאת קטמיינד אנו מעניקים סדרת טיפולים של עירוי בקטמין לטיפול בדיכאון, לאחר שיחות הערכה עם רופא ווידוא התאמה לטיפול. במידה ואת מעוניינת לקבל פרטים נוספים או לבחון את התאמתך לטיפול בבקשה צר/י איתנו קשר או מלא/י את טופס הבקשה למידע.