ketamind clinic israel ketamine therapy for anxiety.jpg

יעילות טיפול קטמין לחרדה

הפרעות חרדה מובילות לדאגה משמעותית לבריאות הנפש ברחבי העולם, הפרעות אלו משפיעות על אנשים מכל הגילאים עם מגוון רחב של סימפטומים מתישים, כולל פוביות, הפרעת פאניקה, הפרעת דחק פוסט טראומטית ובעיות נפשיות קשורות אחרות. בעוד שהפרעות חרדה ניתנות לטיפול, חלק ניכר מהמטופלים (30-40%) עדיין אינם מסוגלים למצוא הקלה באמצעות גישות טיפוליות סטנדרטיות, למרות ניסיונות מרובים בטיפולים שונים, כולל טיפול תרופתי ופסיכותרפיה.

אף על פי כן, הקהילה הרפואית ממשיכה לפתח טיפולים בשביל שירותי בריאות הנפש בישראל, עם תוצאות מבטיחות מתרופות וטיפולים שהם " off-label ". דוגמה אחת כזו היא קטמין, שהוא במקור חומר הרדמה שאושר על ידי ה-FDA, שהראה לאחרונה תוצאות חיוביות בטיפול בדיכאון עמיד לטיפול. יתר על כן, הוא הוכיח פוטנציאל בטיפול בהפרעות חרדה, ומציע תקווה חדשה לאנשים הנאבקים במצב מתיש זה.

בעוד שחווית חרדה לפני אירועים משמעותיים היא שכיחה, חרדה מתמשכת או הפרעות חרדה עלולות לפגוע באופן משמעותי בחיי היומיום של האדם. מרפאת קטה-מיינד ישראל מציעה גישה טיפולית חדשה עם קטמין כדי לטפל בחרדה והפרעות מצב רוח אחרות. הפרעות חרדה כוללות מצבים שונים, כמו חרדה חברתית והפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD), שיכולות להשפיע על הביצועים האקדמיים או בעבודה, מערכות היחסים וההנאה הכללית מהחיים. חליטות קטמין יכולות להקל על תסמינים של פאניקה, אימה ופוביה לאחר הפגישה הראשונה, ובכך לסייע לאנשים להחזיר את השליטה על חייהם.

בעוד שטיפול זה עדיין חדש ביותר, הטיפול להפרעות חרדה באמצעות עירוי קטמין מציע חלופה מבטיחה לתרופות נוגדות דיכאון קונבנציונליות כגון SSRIs, SNRIs ובנזודיאזפינים. לתרופות גנריות אלו לוקח לעתים מספר שבועות עד שהן הופכות ליעילות ואינן פועלות על 30-40% מהאנשים. לעומת זאת, טיפול בקטמין יכול לספק הקלה מיידית בתסמיני חרדה והוכיח יעילות בטיפול בחרדה ודיכאון עמידים לטיפול, כאשר השיטות הקונבנציונליות לא הצליחו להניב תוצאות.

מה זה קטמין?

קטמין, הידוע בדרך כלל כסם רחוב עם השפעות הזויות, שימש בתחילה כסם הרדמה תוך ורידי מהיר בשנות ה-60. מאז שנות ה-90, הוא נוצל "off-label" בטיפול בדיכאון. בניגוד לטיפולי דיכאון סטנדרטיים, שמטרתם להגביר את הכימיקלים במוח כדי לשפר את מצב הרוח של המטופל, קטמין מתקן את סינפסות הנוירונים ומעלה את רמת הגלוטמט במוח, מה שמוביל להקלה מהירה יותר בתסמינים מאשר תרופות נוגדות דיכאון.

דיכאון וחרדה מתרחשים לעתים קרובות יחד, ושתי ההפרעות מציגות חריגות במערכת הגלוטמט. כתוצאה מכך, קטמין ותרופות אחרות המווסתות את מערכות הגלוטמטו
GABA (Gamma-aminobutyric acid)  זכו להתעניינות מחקרית מתמשכת בטיפול בחרדה ודיכאון, כאשר קטמין מפגין יעילות במספר מחקרים.

מחקר "double blind" הראה שטיפול בקטמין IV הפחית משמעותית את חומרת הסימפטומים בחולים עם הפרעת דחק פוסט טראומטית. כמה מחקרים קבעו שטיפול באמצעות עירוי קטמין הוא הטיפול הטוב ביותר עבור PTSD בצורה מהירה וניתנת לשמירה. מחקר אקראי מבוקר אחר (RCT) של 15 חולים עם הפרעה טורדנית-קומפולסיבית (OCD) מצא שלמנה תוך ורידית בודדת של קטמין היו השפעות אנטי-OCD שנמשכו למעלה משבוע בחלק מהחולים שחווים מחשבות חודרניות מתמדות. במחקר על חולים עם דיכאון דו קוטבי חרד ולא חרדתי, שתי הקבוצות הראו תגובות נוגדות דיכאון משמעותיות לקטמין.

בזמן  שהחוקרים עדיין בודקים כיצד קטמין מפחית חרדה ודיכאון, ידוע היטב כי התרופה מספקת הקלה מיידית בסימפטומים, בניגוד לתרופות נוגדות דיכאון, שעלולות להילקח שבועות עד להפקת תוצאות. יתר על כן, קטמין גם הוכיח את הפוטנציאל להקלה בתסמינים לטווח ארוך, מה שהופך אותו לאפשרות טיפול חשובה עבור אנשים הנאבקים בחרדה ודיכאון.

מהו טיפול בקטמין IV?

טיפול בקטמין IV הוא עירוי של קטמין הניתנת במסגרת קלינית. בדרך כלל, המטופלים מקבלים קורס ראשוני של שלושה טיפולים בשבוע הראשון, ולאחר מכן שני טיפולים בשבוע השני, וטיפול אחד בשבוע במשך שלושת השבועות שלאחר מכן. כל טיפול בקטמין IV נמשך כ-90 דקות, כולל תקופת תצפית לאחר העירוי לפני שחרור המטופל. בעוד שתרופות נוגדות דיכאון מסורתיות עשויות להימשך מספר שבועות כדי לייצר השפעות מועילות, הקלה בתסמינים של קטמין עשויה להתחיל תוך מספר שעות ממתן הקטמין. בעוד שאנשים מסוימים חווים הפוגה מוחלטת של תסמינים עם טיפול בקטמין בלבד, אחרים עשויים לגלות שזה משלים תרופות ושיטות טיפול אחרות. טיפול בקטמין הוכח כיעיל בסיוע לאנשים שלא הגיבו לשיטות טיפול קונבנציונליות, לנהל את הסימפטומים שלהם ולשפר את איכות חייהם הכוללת.

היתרונות של טיפול בחרדה באמצעות עירוי קטמין: איך זה עובד

קטמין פועל על ידי העלאה מהירה של פעילות הגלוטמט במוח. גלוטמט הוא נוירוטרנסמיטר חיוני הממלא תפקיד משמעותי בוויסות מצב הרוח, הלמידה והזיכרון. יתר על כן, הוא תומך בנוירופלסטיות, יכולתו של המוח להסתגל ולהשתנות בעקבות חוויות חדשות. יכולת זו להגביר את הנוירופלסטיות מאפשרת לקטמין לשבש דפוסי חשיבה שליליים וליצור מסלולים עצביים חדשים. בסופו של דבר, מסלולים חדשים אלה יכולים להקל על היווצרותן של מחשבות בונות יותר, אשר עשויות להפחית את תסמיני החרדה.

טיפול בחרדה באמצעות קטמין: מחקר

מחקר שנערך לאחרונה בשנת 2022 הראה שאנשים שאובחנו עם הפרעת חרדה כללית (GAD) ועם הפרעת חרדה חברתית חוו ירידה משמעותית בפאניקה, עצבנות ותסמיני חרדה אחרים בעקבות עירוי קטמין במנה אחת. המחקר גילה כי מינונים גבוהים יותר של קטמין היו יעילים יותר ממינונים נמוכים יותר וכי היתרונות שנצפו בטיפול נמשכו עד שבועיים.

מחקר משנת 2017 עם גודל מדגם מוגבל גילה שרוב המשתתפים, כ-83%, שסבלו מהפרעת חרדה כללית (GAD) והפרעת חרדה חברתית, דיווחו על הפחתה בתסמיני החרדה שלהם תוך שעה לאחר קבלה תת עורית (תחת -עור) של קטמין.

במחקר שנערך בשנת 2017, אנשים עם חרדה חברתית קיבלו עירוי תוך ורידי שהכיל קטמין או מי מלח, ששימשו כפלצבו. משתתפים שקיבלו עירוי קטמין דיווחו על שיפורים משמעותיים יותר בתסמינים שלהם מאשר אלו שקיבלו פלצבו.

היכן ניתן למצוא טיפול בחרדה

בין אם אתם מחפשים הקלה מתסמיני חרדה בפעם הראשונה או שכבר ניסיתם טיפולים אחרים שלא עבדו, מרפאת קטה-מיינד ישראל כאן כדי לעזור. מרפאתנו מספקת שירותי בריאות לנפש איכותיים וחסכוניים בישראל. הקליניקה שלנו מספקת טיפולי דיכאון מתקדמים וטיפול בכאב ללא אופיאטים. בקטה-מיינד ישראל, אנו מחויבים לפתח תכנית טיפול מותאמת אישית לכל מטופל שתסייע לו לחיות חיים בריאים, מאושרים ופרודוקטיביים. אנא צרו איתנו קשר למידע נוסף על השירותים שלנו או לקביעת פגישה.