דכאון

דרכים לטיפול בחרדת נטישה בעקבות גירושין

חרדת הנטישה אצל מבוגרים עשויה להיות מאופיינת ברמות חרדה גבוהות המופיעות לאחר פרידה ממקום או מאדם שהעניקו למתמודד עם חרדת הנטישה תחושות ביטחון ויציבות. חרדה זו עשויה לבוא לכדי ביטוי אצל המבוגרים גם בתסמינים המאפיינים התקפי פאניקה ו / או התקפי חרדה. בהתחשב בעובדה כי ההערכות השונות מדברות על כ-7% מהאוכלוסייה (נשים וגברים כאחד) שסבלו / סובלים או עתידים לסבול מחרדת הנטישה בשלב זה או אחר של חייהם, מפתיעה למדי העובדה כי נושא זה נחשב לסוג מסוים של טאבו שעליו פחות מדברים בפומבי ובאופן גלוי. מהי חרדת נטישה? מתי הפחד מנטישה עובר את הגבול הבריא ונחשב להפרעה? כיצד משפיעה חרדת נטישה על המתמודדים עימה ועל בני / בנות הזוג שלהם?

הפחד מנטישה הוא פחד הישרדותי בבסיסו

לפחד מנטישה יש בסיס בריא והישרדותי למדי – אינטואיציה פנימית מאותת לנו שאנחנו עלולים להיעזב, להינטש, ואוטומטית, מתעוררת בנו תחושת הדריכות הטבעית שתפקידה להכין אותנו לשינוי האפשרי, לדרישות החדשות ולהיערכות המחודשת שהמצב החדש עשוי לדרוש מאיתנו. מקורה של תחושה זו נעוץ בילדות המוקדמת, בה ההורה המטפל בנו עזב אותנו מידי פעם (לצורך יציאתו לעבודה או אפילו למשך שנת הלילה) אבל שב לחבק אותנו ולהעניק לנו את תחושת הביטחון שנדרשת לנו בכדי לגדול ולהפוך למבוגרים בריאים בנפשנו ובטוחים בעצמנו. עובדה מעניינת שחשוב לציין, כי דווקא היעדר חרדת נטישה בגילאים הצעירים (פעוטות וילדים בגיל הרך) עלול לשמש אות שצריך להדליק נורת אזהרה כי משהו אינו כשורה בהתפתחותו של הפעוט.

במהלך התפתחות רגיל, ילד לומד לדעת כי אביו או אימו עוזבים אותו מידי פעם, אבל הם עתידים לחזור. אצל המתמודדים עם חרדת נטישה בגיל ההתבגרות או בגילאים הבוגרים יותר, משהו במנגנון "הידיעה הברורה" הזו השתבש בגיל הילדות, ומנגנון הדריכות הטבעי המובנה בהם, אותו מנגנון ראשוני המתריע בפני נטישה ללא שוב, נמצא, כל העת, במצב דרוך, כשהוא עומד על המשמר.

מה מאפיין את חרדת הנטישה?

אמנם, הפחד להיעזב, להינטש, הוא המזוהה יותר מכל עם חרדת הנטישה, אולם במקביל לו, עלול להפעיל את המתמודד עם חרדת נטישה פחד נוסף – הפחד שיקרה משהו לאדם / לאנשים שהוא אוהב. במוחו של המתמודד עם חרדת נטישה, כל עזיבה של בן / בת הזוג, הוריו או ילדיו, נתפשת כנטישה סופית, כאובדן, וכתוצאה מכך, גופו ונפשו מגיבים בהתאם.

על האופן בו חרדה באה לכדי ביטוי כבר כתבנו בעבר, אולם עבור מי שלא קרא את המאמר, נביא שוב את עיקרי הדברים ואת נגיעתם הספציפית לחרדת הנטישה.

חרדת נטישה אצל אנשים בוגרים מאופיינת בדפוסים ספציפיים של המחשבות, הרגשות וההתנהגויות, הסובבים מסביב לחשש העמוק של האדם מהתרחקותו או מהיעלמותו של אדם הקרוב לליבו ויקר לו. לעיתים, תסמינים החרדה יהיו סמויים מעיני הסביבה ויבואו לכדי ביטוי במחשבות המתרוצצות במוחו של המתמודד או בדאגה הבלתי פוסקת המטרידה אותו. במקרים אחרים, התסמינים עשויים להיות מוחצנים ויופעלו כלפי מושא/י חרדת הנטישה כדוגמת ניסיון אקטיבי למנוע מהאדם להתרחק, בכי והפגנת או הניסיון לשלוט על התנהגותו ועל חייו של האדם היקר לליבם.

בדומה לסוגי החרדות האחרים, גם טווח תסמיני חרדת הנטישה ועוצמתם הוא נרחב במיוחד, כך שלא כל המתמודדים עם חרדת נטישה יגיבו באופן סוער ועצמתי לכל סיטואציה

התסמינים השכיחים של חרדת נטישה

מחשבות טורדניות – שצף ובולמוס של מחשבות אובססיביות וטורדניות שאמנם עשויות להשתנות אולם רובן-ככולן נסבות מסביב לפחד של האדם המתמודד להישאר לבד – האם בן / בת הזוג שלי בוגד/ת בי? מה אם יקרה משהו רע לילד שלי? האם ההורים שלי בטוחים? מה אם X יעזוב אותי ואשאר לבד?

פרצים של רגשות עצמתיים – גם כאן, מגוון הרגשות הוא גדול ורחב – מהתקפי חרדה ותחושת חוסר אונים כשהאדם היקר אינו נמצא בסביבה, דרך כעס על היעדרו וקנאה באחרים שלהם הוא מקדיש מזמנו וכלה בפחד מצמית מפני פרידה עתידית, בין אם היא רלוונטית בשלב זה ובין אם היא פרי דימיונו (ופחדיו) של המתמודד.

התנהגויות ופעולות – ניסיונות לשליטה במושא החרדה בכל האמצעים (שכנוע, סחיטה רגשית, התקפי בכי ו / או התקפי זעם), תלותיות המלווה בהכחשה הנוגעת אליה, טיפולי שתיקה", שתלטנות והגנת-יתר, תנודתיות בין תלותיות מופרזת לבין הדיפת מושא החרדה ויצירת קונפליקטים הנוגעים לעצמאותו של המתמודד-עצמו.

מיחושים וכאבים – התחושות הגופניות המאפיינות חרדת נטישה דומות מאד לאלו המאפיינות את החרדות האחרות (בחילה, כאבי ראש, כאבי בטן, חוסר יכולת להתרכז, דפיקות לב מואצות, קשיים בנשימה וקשיים בשינה סדירה או רציפה).

טיפול בחרדת נטישה

טיפול בחרדת נטישה, לרוב, ישלב בין שני סוגי טיפולים – טיפול תרופתי בחרדה ובתסמיניה וטיפול פסיכותרפי במקורות שמהם נובעת חרדת הנטישה. במקרים מסוימים, הטיפול הנפשי עשוי להתמקד לא רק במתמודד-עצמו אלא יכלול גם טיפול זוגי או טיפול משפחתי. לשוב לדעת, כי בדומה להפרעות אחרות, גם טיפול בחרדת נטישה אינו עניין של "זבנג וגמרנו" אלא צריך לכלול התייחסות כוללת לכל רבדיה של הבעיה. טיפול נוסף שנכנס למונה בשנים האחרונות הוא הטיפול בקטמין, וזאת, מכיוון שקיימים לא מעט מחקרים המוכיחים כי כאשר המדובר על קטמין השפעות של קטמין במקרים של מתמודדים עם חרדה מהסוגים השונים – התוצאות טובות.